2015. október 5., hétfő

potroh nélküli dolgozók?!?

A hangyák világában mindig történik valami érdekes!

A minap fölástam egy Lasius (feltehetően niger) bolyt. Egyszer csak furcsa lényekre lettem figyelmes a bolyban:
El nem tudtam képzelni, mi lehet ez a picike, fürge állat, ami együtt él a hangyákkal. Amikor jobban megvizsgáltam, akkor derült ki számomra, hogy ez egy potroh nélküli dolgozó. 
Először folytattam tovább a munkálatokat - gondolván, hogy biztos ásás közben sebesítettem meg szegényt, de amikor egyre több ilyen hangyát találtam elkezdtem gondolkozni.
Nem tudom, hogy ezeket a hangyákat valamilyen ragadozó sebesítette-e meg, vagy a hangyák maguk rágják le a potrohukat ilyen módszerességgel valamilyen okból. A bolyban elvétve ugyan, de viszonylag gyakran fordultak elő ilyen dolgozók. Körülbelül minden 40-50-edik dolgozó potroh nélküli volt. Itt jegyezném meg, hogy egyébként elég agresszív hangyákról beszélünk, szinte mindegyik dolgozó megpróbált rám támadni, és belém marni a gyűjtés során (ezért is nem vagyok benne biztos, hogy nigerrel volt dolgom).

A potroh a hangyák egyik fontos támadószerve. Itt található a fullánk, mellyel képesek hangyasavval elárasztani ellenségüket. Talán a hangyák szándékosan rágják le bizonyos társaik potrohát, hogy ne támadjanak hangyasavval? Esetleg valami más praktikus oka lehet amelyet a különböző munkákra  való specializálódásban kellene keresnünk?  Talán gyorsabbak, mozgékonyabbak így? 

Mindenesetre ha a hangyák hirtelen beszélni tudnának az emberekkel, talán ez lenne az első kérdésem hozzájuk! :)

Hangyász.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése